• Tore Odiin

Tech entreprenør Kim Iversen brukte 400 timer på gulvet i logistikkbransjen, dette lærte han!

Gründer og CEO i Zendera, Kim Iversen hadde ikke som mål å revolusjonere logistikkindustrien da han startet Zendera. Han brukte dagevis i lastebiler og på lager, for å forstå omfanget av arbeidskraften og rutinene som kreves for at logistikken bak varetransporten i en moderne verden skal funke som den skal.

"...vi skal ikke løse et bedriftsproblem, vi skal løse et bransjeproblem".

Kim sier "Som entreprenør har jeg brent meg tidligere på manglende kundeinnsikt, så da vi utviklet Zendera var jeg fast bestemt på at jeg måtte gå all in. Jeg fikk gå i deres fotspor, observere daglige rutiner, interne prosesser og hvordan alt ble håndtert. Jeg besøkte rundt 40 selskaper for å få et bredt og oversiktelige bilde av hva Zendera stod ovenfor. Vi skal ikke løse et bedriftsproblem, vi skal løse et bransjeproblem. Det er et stort ansvar å ta på seg."


Gründeren merket seg raskt flere røde tråder på hva slike selskaper møter på i hverdagen. Små marginer, store utfordringer fra å differensiere seg i markedet, og et digitalt handicap i form av utdaterte pc-systemer og manuelle prosesser.

Kim sier "Jeg observerte flere kjørekontorer som brukte penn og papir. Noen hadde gamle og trege TMS-systemer, men ingen hadde automatiserte systemer for et optimalisert digitalt kjørekontor. Dette overrasket meg, da dette er teknologi vi har tilgjengelig i dag. Det var vel omtrent da jeg forstod hvilken rolle arbeidet vi gjør med Zendera kan ha for godstransport både i inn- og utland."


Kim ønsker at flere får øynene opp for ny teknologi, og at en digital optimalisering av en så viktig bransje for Norsk næringsliv vil utgjøre store fremskritt.

"Med systemet til Zendera ønsker vi å hjelpe kjørekontorene til en lettere hverdag. En optimalisering av kjørekontoret som sørger for mindre tomme biler, flere leveranser på rutene. Her tror vi det er mange selskaper som har mye å hente inn i marginene sine!

Folk i denne bransjen er ekstremt hardtarbeidende, de skal ikke behøve å bruke unødig tid med tilleggsoppgaver som enkelt kan automatiseres."

9 visninger0 kommentarer